2024-11-29

Allmänna villkor för Lew Lex AB

1. Tillämpning och Räckvidd

1.1 Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) reglerar relationen mellan Lew Lex i Sverige AB (559497-0468) (”Byrån”) och dess klienter (”Klienten”) i samband med tillhandahållande av juridiska tjänster och visselblåsartjänsten Wisling.

1.2 Villkoren gäller för alla uppdrag och tjänster som Byrån utför för Klienten, oavsett om det sker på löpande räkning, inom ramen för ett abonnemangsavtal, eller i samband med användning av Wisling, om inte annat skriftligen avtalats.

2. Tjänster

2.1 Juridiska Tjänster
Byrån erbjuder juridiska tjänster inom arbetsrätt. I vissa specifika fall kan Byrån även komma att ge rådgivning inom andra rättsområden. Byrån förbinder sig att utföra tjänsterna på ett fackmannamässigt sätt.

2.2 Wisling – Visselblåsartjänst
Wisling är en molnbaserad IT-tjänst som tillhandahålls av Byrån, och som är utformad för att arbetsgivare ska kunna hantera visselblåsarkanaler.

2.3 Abonnemang på Wisling inkluderar löpande uppdateringar, support och juridisk rådgivning i samband med hantering av visselblåsarärenden.

3. Prismodeller

3.1 Löpande räkning för juridiska tjänster
För juridiska tjänster som tillhandahålls på löpande räkning debiteras Klienten enligt den tid som lagts ned på uppdraget och den gällande timtaxan, vilken specificeras i Byråns prislista eller enligt särskild överenskommelse. Samtliga priser som visas på vår webbplats är exklusive moms. Moms tillkommer enligt gällande skattesats vid fakturering.

3.2 Abonnemangsavtal för juridiska tjänster
Klienten kan efter ansökan välja att teckna ett abonnemangsavtal för obegränsad juridisk rådgivning. Abonnemangsavgiften är fast. Byrån förbehåller sig rätten att neka kunder som har betalat för trygghetsavtal, enligt eget tycke. I sådana fall kommer fakturan att krediteras eller återbetalas. Det som ingår i abonnemanget är rådgivning med jurist över telefonen, fackliga förhandlingar över video/telefon. Det ingår även digitala tillgångar som mallar och en kurs i arbetsrätt på webben. Efter förnyelse av avtalet, dvs från år 2, ingår det även ett ombud för det fall Klienten skulle bli stämd av facket eller arbetstagare. 

3.3 Wisling – Abonnemangsavtal
Wisling tillhandahålls mot en fast abonnemangsavgift.

4. Fakturering och Betalningsvillkor

4.1 Fakturering för löpande juridiska tjänster sker månatligen eller efter uppdragets slutförande och avgörs av Byrån.

4.2 Abonnemangsavgifter för juridiska tjänster och Wisling faktureras i början av varje abonnemangsperiod. Klienten kan själv välja mellan kortbetalning eller betalning genom faktura. Betalning ska ske inom 15 dagar från fakturadatum.

4.3 Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuella påminnelseavgifter och inkassokostnader.

4.4 Vid återbetalning eller kreditering av faktura på grund av att Byrån nekat klienten att teckna Trygghetsavtal, kommer återbetalning ske inom 30 dagar efter beslutet.

5. Kostnader och Utlägg

5.1 Klienten ansvarar för att ersätta Byrån för alla nödvändiga och skäliga utlägg som uppstår i samband med utförandet av tjänster, såsom resor, kopior, expeditionsavgifter och andra administrativa kostnader.

5.2 Kostnader för externa experter eller konsulter som krävs inom ramen för tjänsten Wisling eller andra juridiska uppdrag debiteras separat, om inte annat skriftligen överenskommits.

6. Sekretess och Integritet

6.1 Byrån åtar sig att behandla all information som Klienten lämnar som strikt konfidentiell och att inte röja sådan information för tredje part utan Klientens uttryckliga medgivande, såvida det inte krävs enligt lag eller är nödvändigt för uppdragets fullgörande.

6.2 Byrån följer gällande lagstiftning om dataskydd och personuppgifter, inklusive GDPR. Klienten har rätt att begära information om hur deras personuppgifter behandlas och att få eventuella felaktigheter rättade. I övrigt hänvisas till Byråns personuppgiftspolicy.

7. Ansvar och Ansvarsbegränsning

7.1 Byråns ansvar för skada till följd av fel eller försummelse är begränsat till det belopp som täcks av Byråns ansvarsförsäkring.

7.2 Byrån ansvarar inte för skador som uppstår på grund av att Klienten inte medverkar i tillräcklig utsträckning, inte lämnar nödvändig information i tid eller ger felaktiga eller vilseledande upplysningar.

7.3 Byrån är inte ansvarig för indirekta skador eller följdskador, såsom förlorad vinst eller intäkter, förlorade affärsmöjligheter eller skada på Klientens anseende.

7.4 För Wisling-tjänsten gäller att Byrån inte ansvarar för eventuella skador eller förluster som uppstår till följd av tekniska fel, dataintrång eller andra händelser utanför Byråns kontroll, förutsatt att Byrån har vidtagit rimliga säkerhetsåtgärder.

8. Uppsägning och Avslutande av Avtal

8.1 Avtalstid och Förnyelse
Både abonnemanget på juridiska tjänster och Wisling-tjänsten löper på ett års tid (12 månader) från startdatumet, och förnyas automatiskt med ytterligare ett år om ingen uppsägning sker enligt villkoren nedan.

8.2 Uppsägning av Juridiska Tjänster på Abonnemang
Klienten har rätt att säga upp abonnemanget på juridiska tjänster med en uppsägningstid på 3 månader före avtalets förnyelse. Uppsägningen ska ske skriftligen. Om uppsägningen inte sker inom denna period, förlängs avtalet automatiskt med ytterligare ett år.

8.3 Uppsägning av Wisling – Visselblåsartjänst
Abonnemangsavtalet för Wisling kan sägas upp av Klienten med en uppsägningstid på 3 månader före avtalets förnyelse. Uppsägningen ska ske skriftligen. Om uppsägningen inte sker inom denna period, förlängs avtalet automatiskt med ytterligare ett år.

8.4 Uppsägning från Byråns Sida
Byrån har rätt att säga upp abonnemangsavtalet för både juridiska tjänster och Wisling med en uppsägningstid på 3 månader före avtalets förnyelse. Vid särskilda skäl, såsom Klientens allvarliga avtalsbrott exempelvis utebliven betalning eller andra förutsättningar som gör det omöjligt för Byrån att fullgöra sina åtaganden, kan Byrån säga upp avtalet med omedelbar verkan. Enbart under den tid som klienten har ett gällande abonnemang gäller skyddet i abonnemanget. Uteblir betalning föreligger inget skydd vid stämning eller orsaker som inträffat under tiden som klienten uteblivet med betalning.

8.5 Uppsägning av Uppdrag på Löpande Räkning
Uppdrag som sker på löpande räkning kan sägas upp av Klienten eller Byrån med en skriftlig uppsägningstid om 14 dagar, om inte annat överenskommits. Under uppsägningstiden är Klienten skyldig att ersätta Byrån för utfört arbete och eventuella utlägg fram till dess att uppsägningen träder i kraft.

Vid särskilda skäl, såsom Klientens avtalsbrott eller omständigheter som gör det omöjligt för Byrån att fortsätta uppdraget, har Byrån rätt att avsluta uppdraget med omedelbar verkan. I sådana fall faktureras Klienten för nedlagt arbete och skäliga utlägg fram till avslutandet.

I övrigt upphör avtalet när uppdraget är avslutat.

8.6 Avslutande av Avtal
Efter att uppsägningstiden har löpt ut och avtalet har avslutats, upphör Byråns skyldighet att tillhandahålla tjänster. Klienten är skyldig att betala för tjänster som redan har utförts samt eventuella utlägg och andra kostnader som uppstått före avtalets avslutande.

9. Tvistlösning

9.1 Om en tvist uppstår mellan Klienten och Byrån som inte kan lösas genom förhandling, ska tvisten avgöras av svensk allmän domstol.

9.2 Tvisten ska prövas vid den domstol där Byrån har sitt säte, om inte annat avtalats.

10. Tillämplig Lag

10.1 Dessa villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag.

11. Ändringar av Villkor

11.1 Byrån förbehåller sig rätten att ändra dessa allmänna villkor. Ändringar träder i kraft 30 dagar efter att Klienten har informerats skriftligen, antingen via e-post eller annan skriftlig kommunikation. Vid väsentliga förändringar har Klienten rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan innan ändringen träder i kraft.